מהי בריאות?

כאן הכי מתאימה תפילה מיוחדת:
בקשי את מה שאת רוצה, השתמשי בכלים שיש לך ובאלו שניתנים לך כאן,  בענקית כדי לעשות שינוי ותני אמון בעצמך, בתהליך החיים שמה שמגיע אליך,  נמצא שם כדי לקדם אותך למטרתך, בין אם זה נראה כמו שאת רוצה ובין אם לא, בין אם את מבינה איך, ובין אם לא

ארגון הבריאות העולמי הגדיר בריאות כך: ‘מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית ולא העדר מחלה בלבד’.
הייתה לי תלמידה, היא הייתה במצוקה. בעלה לקח אותה לרופאים והתחנן לעזרה. לאחר שהתאבדה הוא חזר לרופא שאמר: ‘היא לא חולה’. הוא שאל: ‘אז מה זה היה?’
התשובה שקיבל הייתה: היא לא חולה משמעו: אין לה מחלה שאנחנו יודעים להגדיר, זה לא אומר שהיא בריאה.

הרפואה המשלימה למיניה מגדירה בריאות כמצב של איזון ורווחה גופניים, רגשיים, מנטליים ורוחניים.
על פי הגדרה זו, כל אותם דברים “רגילים” כמו כאבי ראש, גב, פלטפוס, הפרעות עיכול שכיחות ושאר צרות שהתרגלנו לחיות איתן, מוגדרים כמחלה. זה כולל התקררות פשוטה, כאבי מחזור וגם מצב רוח רע או אי שביעות רצון. זה כולל בחירות לא נכונות בחיים ועוד ועוד דברים שאנחנו מקבלים אותם כאחת מגזירות החיים.

חיים בריאים הם כאלה כשאת מתעוררת בחיוך, קמה בקלות מהמיטה, אוכלת כשאת רעבה, ישינה כשאת עייפה, שותה מספיק, אוכלת בריא, עם מעט פינוקים, שוקלת במשקל תקין, כל המערכות הגופניות עובדות בצורה הרמונית ונעימה, מרגישה רגשות שונים, חווה ומביעה אותם, יש לך יחסים הדדיים מגוונים, יחסים אינטימיים יחידים בהם את מקבלת אהבה והערכה וכבוד, מקיימת יחסי מין בקביעות, עובדת ומתפרנסת, נהנית ממה שיש,  מעריכה את מה שיש ויש לך שאיפות לעתיד וחלומות שאת רוצה להגשים. אני מניחה שאת כבר קולטת את הכיוון.

חיים בריאים מחייבים איזון. לחיות עם חיוך, להתרגז מדי פעם, לעבוד מצד אחד, פעילות חברתית מצד שני וגם זמן לעצמך מצד שלישי. לאכול בריא לצד מזונות פינוק קצת פחות בריאים. בכל תחום בחייך, אם את מגזימה, יש לזה מחיר.

החיים מזמנים לנו חוויות שונות, רבות מהן לא נעימות והן משאירות חותם חזק מאוד על חיינו.
אם חווית אובדן בגיל צעיר, הורים עסוקים מדי, חרם, התעללות מינית מכל סוג, בריאותך תושפע מכך, בעיקר אם לא הרשית לעצמך לחוות את כל הכאב, העצב ורגשות אחרים, בעיקר אם לא דיברת ולא עיבדת את הדברים בזמן שקרו.

נדבר על זה בהמשך, רק זכרי שכל אירוע קשה שלא נחווה, חוסר התייחסות של אחד ההורים או שניהם, השפלות מכל סוג, חיים בצל של חברה או אח/ות, כמו גם הבעיות של ההורים שלך, מערכות היחסים שלהם, מצבם הבריאותי והכלכלי – הכל משפיע על בריאותך.

כדי לחזור לחיים בריאים, את חוזרת לפגוש את הרגשות שלך, את הדעות שלך על עצמך ועל העולם ואת בונה, בוראת מחדש את המציאות שלך. קל זה לא, אבל זה כן מספק ומעשיר וממלא את חייך. אם את נחושה, תשיגי את כל מה שחשוב.