איך מתחילים לזוז?

לכל פעילות גופנית, נדרשת תנועה חלקה של המפרקים.

בהיותנו כבדות משקל, קיים על המפרקים שלנו עומס רב. הדבר נכון במיוחד למפרקי הרגליים והגב התחתון.  גם הגיל עושה את שלו ושוחק את המפרקים.

הרזות בינינו – רקדת בלט?  קפוארה?  התעמלות אומנותית?  שיחקת ספורט תחרותי?  את רצה?  כל אלו יכולים גם הם לעשות נזק מתמשך למפרקים.

ויש תאונות למניהן –  בין אם נתקלת במשהו או החלקת על רצפה רטובה, בין אם הגזמת בטיול או בשירות הצבאי,  ובין אם עברת תאונת דרכים.

ויש מחלות שפוגעות בהם,  במפרקים – ארתריטיס הוא מהמוכרים,  אבל לא רק.

אפילו בפיברומיאלגיה יש קשיון בוקר של המפרקים –  וזה אם אין לך בעייה!

לכן, תתחילי את היום עם תרגילים לשחרור מפרקים – במיטה לפני הקימה.

בעיות המפרקים הכי שכיחות הן בברכיים ובגב תחתון – התרגיל הפשוט ביותר להקלה:

מצאי לך חצי שעה בכל יום ושבי על הרצפה ללא תמיכה.

חשוב לשמור על גמישות מפרקים ולכן חשוב לתרגל תנועות על כל טווח התנועה שיש לנו בכל מפרק. כללית, אם את עושה שחרור מפרקים בבוקר ויושבת על הרצפה חצי שעה ביום את כמעט מכוסה.

כדאי לשים לב למגבלות תנועה ולהתמקד בהן. למשל: תנועת כתפיים או צוואר, גמישות קרסוליים (וחיזוקם כדי למנוע נקעים) וגמישות של כף היד והאצבעות,

התעמלות חשובה נוספת היא מתיחות.

את רוצה לשמור על גוף פתוח וגמיש, את רוצה לשמור על נשימה פתוחה – חשוב למתוח את השרירים האחוריים של הרגליים, למתוח ידיים למעלה ולאחור, למתוח את הגב על הרצפה, ולמתוח את בית החזה (בעזרת הידיים) כדי להרחיב את הנשימה.

התרגילים ב’ענקית’ יתמקדו בפיתוח גמישות, בהארכת השרירים ובחיזוקם כדי לשפר את התפקוד היומיומי שלך, כדי להקל על ההתנהלות השוטפת וכדי לשפר את בריאותך והרגשתך הכללית

הפעילות שמזיעים בה נחלקת לשתי קטגוריות: אירובית ואנאירובית. השרירים שלנו פועלים על חמצן.

פעילות אירובית – פעילות בה השריר משתמש בחמצן שמגיע ישירות מתהליך הנשימה, באמצעות הדם כמובן. החמצן שאת נושמת מגיע לדם ועם מחזור הדם מגיע לתאים ומספק את האנרגיה הנדרשת לתנועה.

פעילות אנאירובית – כיון שלפעמים אנחנו צריכים לפעול במהירות ובפתאומיות, או בכוח רב, יצר הטבע מנגנון מופלא שמאפשר לשריר לפעול ללא חמצן לזמן קצר.

המנגנון הזה יוצר בשריר פעולה כימית, שמשחררת אנרגיה לטובת השריר, אך משחררת בו גם חומצת חלב. אם לא מגיע לשריר חמצן שנקשר לחומצת החלב, השריר יישאר מכווץ וכואב – מכירה?

אם התעמלת ויצאת כשהשרירים שלך תפוסים, זהו סימן שעבדת עם השרירים מעבר ליכולת הגוף לספק להם חמצן באמצעות הנשימה.

ההתעמלות הנכונה לשיפור הכושר הגופני (סיבולת לב- ריאה =  היכולת של מערכת הנשימה לספק מספיק חמצן לפעילות מאומצת יותר)) ולהורדה במשקל היא פעילות אירובית.

מה למשל? ריצה, הליכה, אופניים ושחיה.

מה תבחרי? – תלוי במצב הבריאותי שלך, תלוי בנגישות באזור מגורייך ועוד

ההעדפה הברורה במצבים של בעיות ברכיים ובעודף משקל רב היא: שחייה ואופניים שלא מכבידים על הברכיים.

הליכה טובה למי שמסוגלת, וגם לזה יש חוקים.

ריצה אסורה במצבים של עודף משקל רב ובמצבים של בעיות מפרקים או חולשת שרירים

יש פעילויות נוספות כגון: ריקוד, משחקים, חדר כושר ועוד. נעסוק בהם בהמשך.