מתי לא להתעמל

ממש כמו שחשוב להבין מתי כן אפשר וכדאי להתעמל, כך חשוב לא להעמיס על הגוף תרגילי התעמלות בזמנים בהם התרגילים יכולים להזיק יותר מאשר להועיל.

האזהרות להלן מטרתן לסייע לך להפיק את המקסימום מהתרגילים ולשמור על בריאותך.

בלילה לפני השינה – התעמלות לפני השינה מעוררת את המוח, וגם אם את מאוד עייפה,  השינה שלך תהיה פחות יעילה עד כדי הפרעה של ממש.

אגב,  זה נכון גם לגבי אכילה לפני השינה. כשעתיים-שוש לפני השינה, בחרי בפעילות נוחה ושקטה יותר,  שתי מים או תה צמחים והימנעי מאכילה.

בטן מלאה – כשאת מתעמלת, את מפעילה את מערכת העצבים הסימפטית, זו שמעבירה את האנרגיה ממערכת העיכול אל השרירים, הלב והריאות. כשאת אוכלת, את מפעילה את מערכת העצבים הפרא-סימפטית,

                  זו ששולחת את האנרגיה למערכת העיכול ולעור. זו אחת הסיבות שלאחר ארוחה מלאה את מרגישה עייפות. לכן, כשאת אוכלת, תני לגוף לעכל את המזון לפני שאת מתחילה להתעמל.

                  הליכה לעומת זאת, מסייעת לעיכול כיון שהיא מפעילה את תנועת מערכת העיכול. אחרי ארוחה גדולה לכי במתינות.  הליכה נמרצת מדי לוקחת את האנרגיה ממערכת העיכול, ויכולה להשיג תוצאה הפוכה לרצוי.

רעב – כשהגוף רעב לאוכל, האנרגיה של הגוף מופנית למערכת העיכול. תחושה של חולשה ואפילו כאב יוצרים בגוף  Stress ומחלישים עוד יותר.

          אכלי משהו קל שירגיע את הרעב,  התעמלי ואז אכלי ארוחה נוספת,  כבדה יותר ובכל זאת קטנה.

מחלה – כשאת חולה, תנוחי. אם יש לך כאבים משכיבה או ישיבה ממושכת, עבדי לאט ובעדינות, המעיטי במאמץ והימנעי מהעלאת הדופק. שתי הרבה ונוחי.

כאבים חדים בברך – כאב חד ודק,  כמו סיכה או סכין, נובע לרוב מלחץ על עצב. בברכיים זה הסימן להרפות.

כאבים חדים בגב – גם כאב זה נבע מלחץ על עצב, אבל במקרה של גב, סביר להניח שהלחץ מקורו בחוליות.  שחרור הכאב יכול לבוא ממנוחה משולבת בתרגילים שמרחיקים בין החוליות ומאריכים ומרפים את השרירים

                            הקטנים שמחברים את החוליות (זוקפי הגב)

Stress – מתח, כעסים, עומס יתר מבקשים מהגוף מנוחה. למה?  כי המערכת הסימפטית (קישור) נמצאת בעומס יתר. התעמלות חשובה, עם זאת, חשוב לתת לגוף מנוחה. העמסת מתח על גוף עמוס יכולה לפגוע יותר מאשר                    להועיל.  הישארי בפעילות מתונה כגון:  הליכה מתונה, שחייה איטית (המים הם מקור נהדר להפגת מתחים), תרגילים עם תנועה קטנה, תנועה איטית ו/או מתיחות.

חוסר שינה – אם לא ישנת מספיק, את יכולה לא להתעמל היום. אם את לא ישינה מספיק כל הזמן – תתחילי לישון!  חוסר שינה גורם לפגיעה חמורה בבריאותך, גורם להשמנה ומפריע לך לתרגל.

התרגילים מטרתם להקל על כאבייך, לחזק ולהגמיש את גופך.

בחרי את זמן התרגול ואורכו בהתאם ליכולת הטבעית של גופך בכל רגע נתון. חפשי את הזמנים שטוב לך להתעמל,  לעומת להשתמש בהסברים כדי להתחמק ולוותר לעצמך.