מים מים בששון

מים מהווים כ- 70% מגופנו ויש להם חלק חיוני בתהליכים של החלמה או הורדה במשקל.
יש להם כמה תפקידים חיוניים והכרחיים. אם את לא מאלו שמרבים בשתיית מים (לעומת: קפה, מיצים, דיאט למיניהם והגרוע מכל –מוגזים ואלכוהול).
כדאי להשקיע מאמץ לסגל לעצמך את ההרגל החיוני  של שתיית2-3  ליטרים של מים לפחות, 3-4 עדיף. לא יותר כדי לא לגרום להרעלת מים… כן! יש דבר כזה.
קפה ותה (רגיל, לא תה צמחים) מייבשים את הגוף ולכן על כל כוס קפה שאת שותה, את צריכה להחזיר לגוף לפחות כוס מים אחת, מעבר לכמות המים המומלצת ליום.
תחליף יחידי למים:  תה צמחים ללא המתקה משום סוג (מלבד סטיביה, הכי טוב את הצמח עצמו = עלים).

למה המים חיוניים?

1. אנשים רבים, במיוחד אכלנים כפייתיים / רגשיים,  לא מבדילים בין צימאון לרעב ואוכלים במקום לשתות. שתייה מספקת תוודא שצימאון לא יישלח אותך למקרר.
2. לפעמים, שתיית מים תגרום לתחושת מלאות שתאפשר לך לדחות את האכילה בקצת זמן. למשל: במקום לאכול בזמן הכנת האוכל, שתי מים.
3. שכבת השומן מחזיקה בתוכה כמות אדירה של רעלים. עם הירידה במשקל, רעלים אלו משתחררים לדם וגורמים להרגשה כללית רעה שכל מי שאי פעם עשתה דיאטה מכירה.  כמות מים גדולה תשטוף את הגוף כל הזמן, ותסייע בהרחקת הרעלים מהגוף.
4. עצירות היא בעיה מוכרת לשמנים רבים. שתיית מים מאפשרת לצואה להיות רכה יותר. זה חשוב במיוחד כשעושים מעבר לתזונה מלאה יותר בסיבים שסופחים אליהם הרבה מים.

כאמור, הגוף שלנו מורכב מכ- 70% מים. המים נמצאים בכלי הדם בתאי הגוף ובין תאי הגוף.  בכלי הדם ובתאי הגוף בדרך כלל נפחם וכמותם נשמרת קבועה בקפדנות. המים בין תאי הגוף נתונים לשינויים קטנים. בנוזל הבין-תאי, לעומת זאת, יש מים לכודים ומים חופשיים.
המים הלכודים קבועים ולא משתנים, החופשיים הם אלה שניתנים לשינויים קלים. רוב הפעילויות הכימיות משתמשות במים. גם פירוק השומן בתהליך הכימי שלו צורך ויוצר מים. חוסר של מים חופשיים מעכב את פירוק השומן.
שתייה מספקת, מאפשרת מים חופשיים בכמויות מספיקות שיאפשרו פירוק שומן מהיר יותר.

תהליך פירוק השומן בעצמו הינו יצרן מים גדול, מולקולות השומן המתפרקות משחררות אנרגיה ומפיקות מולקולות מים. כאשר עושים דיאטה ומפרקים שומן מטילים הרבה שתן. הירידה הראשונית היא בעיקר שחרור נוזלים עודפים מהגוף, אבל גם בהמשך, עלינו להפריש מגופנו מים רבים. מים אלה הם תוצאה של פירוק השומן, וככול שמטילים יותר שתן סימן שפעילות פירוק השומן יעילה ומהירה יותר.

איבוד נוזלים כתוצאה מפירוק שומן ובשל סיבות אחרות כמו זיעה, צואה, שתן, נשימה וכו יכול לגרום להתייבשות, למחסור במים ולעיכוב רב בפירוק השומן וצמצום היקף הירידה במשקל. רק שתייה מרובה, החזרת החסרים במים ושמירה על איזון של מאזן המים בגוף יאפשרו מצד אחד קצב ירידה מהיר במשקל ומצד שני שמירה על בריאות הגוף ושלמות מערכותיו.

איך את יודעת שאת שותה מספיק?

התבונני והרגישי את השתן. שמת פעם לב לכך שכשיש לך חום השתן שלך מאוד חם? הגוף משתמש בו כמו שהרכב משתמש ברדיאטור לקירור המערכות.  לכן, במצבי חום חשוב מאוד לשתות לשתות ולשתות – מים ותה צמחים. אז אם השתן חם –שתי יותר. יש בגופך עודף חום.
מדד שני הוא הצבע. שתן יכול להיות שקוף עד צהוב בגוונים שונים.
שתן חום הוא מנורה אדומה לתפקוד הכבד. שתי הרבה מים ואם זה נמשך – לכי לרופא.
שתן ורוד הוא סימן להימצאות כדוריות דם בשתן = סימן לדלקת.  לרוב דלקת בשלפוחית השתן, לפעמים בכליות –  ללכת לרופא לאבחן.  יש טיפולים חלופיים, עם זאת,  בחלק מהמקרים כדאי לקחת אנטיביוטיקה ופרוביוטיקה כדי לפתור את הבעיה מהר ולא להסתבך עם עליית הדלקת לכליות.
לרוב האנשים יש שתן צהוב – שתי יותר עד שיהיה כמעט שקוף.
לקיחת ויטמינים כגון B או C צובעת את השתן בצהוב מעט זוהר.
יש מזונות שיכולים לצבוע את השתן ויש תרופות שצובעות אותו – הגבירו שתיית מים או בדקו עם הרופא.

לסיום, התייחסות קלה לאגירת נוזלים.

אם את מגבירה שתייה ומתחילה לאגור נוזלים, תבדקי את המזונות הבאים שגורמים אגירת נוזלים בגוף: מלח, מונוסודיום גלוטמאט, ממתיקים מלאכותיים, דגנים לבנים או סוכר. כדאי להימנע מהם.
כשאת שותה הרבה מים ומייצרת הרבה שתן, ובתנאי שהכליות שלך מתפקדות כראוי, חלק מהנוזלים שנאגרים בגוף ייצאו בעקבות המים הרבים שאת מפרישה עם השתן.
דרך נוספת לשחרר מהגוף נוזלים היא לאכול הרבה ירקות ממשפחת הדלועים (מלפפון, קישוא, דלעת), ואם הסוכר שלך מאוזן – אבטיח בעונה.

לרוויה!